The current situation caused by the COVID-19 epidemic imposed a strict limitation of human interaction in almost every sector. Litigation proceedings made no exception, as courts drastically limited their activity prior to and during the emergency state effective as of 16 March 2020.
The Romanian Presidential Decree instituting the emergency state brought some new rules with impact on the litigation activity. Let’s see the most important ones.
1. General rule: suspension of pending litigation, suspension of statutes of limitation and procedural terms. In general, all civil cases (meaning, among others, commercial and contractual litigation, tax litigation, administrative litigation or family law matters), as well as criminal court cases, are suspended by law. However, during the emergency state, limited procedural aspects can be completed, such as drafting and communicating the court’s decisions to the parties (in such case, by exception, the appeal term starts to lapse only after the end of the emergency state and not from the communication of the court ruling, as before). The statutes of limitation terms and other procedural terms will start to lapse after or, as the case may be, are suspended until the expiry of the emergency state.
Exception: urgent matters. During the emergency state courts will continue their activity in relation to the court cases considered urgent matters. The High Court of Cassation and Justice (for itself) and the Appeal Courts (for themselves and for all the other courts under their territorial jurisdiction) will determine the court cases which can be considered urgent matters, both in civil and criminal matters. The Supreme Council of Magistracy issued guidelines to ensure a consistent understanding of this concept, stating that it will cover those cases which, if not dealt with, can generate an imminent prejudice which cannot or can hardly be remedied in the future.
Based on what is still active at the High Court of Cassation and Justice and the Bucharest Court of Appeal, urgent matters seem to include: (i) temporary injunctions (in Romanian, ordonanțe președințiale); (ii) courts’ competence conflicts (in Romanian, conflictele de competență); (iii) requests regarding the suspension of the enforcement of courts decisions; and (iv) court cases judged without summoning the parties.
2. Procedural aspects: summoning, court hearings and communication
- During the emergency state courts may summon the parties in less than 5 days before the hearing (even for different hours during the same hearing date to avoid unnecessary interaction), set hearings overnight or organise hearings via videocalls.
- Courts are currently using only electronic communication services, communicating with the parties either by phone or e-mail and requesting all documents to be filed via fax or e-mail.
*This ePublication is provided by Radu Taracila Padurari Retevoescu SCA and is for information purposes only. It does not constitute legal advice or an offer for legal services. The distribution of this document does not create an attorney−client relationship. If you require advice on any of the matters raised in this document, please call your usual contact at Radu Taracila Padurari Retevoescu SCA at +40 31 405 7777.
Despre activitatea instanțelor judecătorești, prescripții și decăderi în perioada stării de urgență
Situația actuală, generată de epidemia de COVID-19, a impus limitări stricte ale interacțiunii umane în majoritatea sectoarelor de activitate. Activitatea instanțelor judecătorești nu face nici ea excepție, dat fiind faptul că instanțele și-au limitat în mod semnificativ activitatea atât înainte, cât și după instituirea stării de urgență (din 16 martie 2020).
Decretul Președintelui României privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României (Decretul) impune reguli noi cu impact și asupra activității instanțelor judecătorești, reguli pe care le prezentăm în cele ce urmează.
1. Regula generală: suspendarea activității de judecată și a termenelor de prescripție și decădere. Ca regulă generală, toate litigiile civile (însemnând, printre altele, litigii comerciale, litigii fiscale, litigii administrative sau litigii privind dreptul familiei), precum și procesele penale, se suspendă de plin drept pe perioada stării de urgență. Totuși, în această perioadă, anumite aspecte procedurale pot fi efectuate, precum redactarea și comunicarea hotărârilor (într-o astfel de situație, în mod excepțional, termenul pentru exercitarea căii de atac va începe să curgă după încetarea stării de urgență, și nu de la comunicarea hotărârii instanței). Prescripțiile și termenele de decădere de orice fel nu încep să curgă, iar dacă au început să curgă, se suspendă pe toată perioada stării de urgență instituite prin Decret.
Excepția: cauzele de urgență deosebită. Pe perioada stării de urgență, instanțele de judecată își vor continua activitatea în ceea ce privește cauzele considerate de urgență deosebită. Înalta Curte de Casație și Justiție (pentru cauzele de competența acesteia) și Curțile de Apel (pentru cauzele de competența acestora și a celor de competența instanțelor care funcționează în circumscripția lor teritorială) vor stabili liste cu acele cauze care pot fi considerate de urgență deosebită, atât în materie civilă, cât și în materie penală. Consiliul Superior al Magistraturii a emis o hotărâre menită să asigure o aplicare cât mai unitară a conceptului de cauze de urgență deosebită, statuând că acesta va include acele cauze care sunt apte a genera o pagubă iminentă, însemnată și care nu s-ar putea repara ori a cărei reparare ar fi dificilă pe viitor.
În baza actelor emise de Înalta Curte de Casație și Justiție și de Curtea de Apel București, tragem concluzia că noțiunea de cauze de urgență deosebită acoperă, printre altele: (i) ordonanțele președințiale; (ii) conflictele de competență; (iii) cererile privind suspendarea executării hotărârilor în materie civilă și (iv) cauzele ce pot fi soluționate fără citarea părților.
2. Aspecte procedurale: citare, ședințe de judecată și comunicări
- Pe perioada stării de urgență, instanțele pot cita părțile cu mai puțin de 5 zile înainte de termenul de judecată (având posibilitatea de a stabili și ore de citare diferite în cadrul aceleiași ședințe), pot acorda termene scurte, chiar de la o zi la alta sau pot organiza ședințele de judecată prin intermediul sistemelor de videoconferință.
- Instanțele utilizează, în acest moment, doar mijloace de comunicare electronică, comunicând cu părțile fie prin telefon, fie prin e-mail. De asemenea, acestea solicită depunerea oricăror documente prin mijloace de comunicare la distanță, precum fax sau e-mail.
*Această ePublicație este furnizată de Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA în scop exclusiv de informare și nu reprezintă asistență juridică sau o ofertă pentru acordarea de asistență juridică. Distribuirea acestui document nu dă naștere unei relații avocat-client. În cazul în care doriți să solicitați asistență juridică cu privire la oricare dintre aspectele analizate în acest document, vă rugăm să vă adresați persoanei obișnuite de contact în cadrul Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA la +40 31 405 7777.