Schimbări legislative continuă să intre în vigoare în aceste zile. Deoarece acest articol este redactat de către avocați, o să îi oferim o notă personală și vom începe prin a sublinia o prevedere ce vizează această categorie profesională. Conform Ordonanței de urgență nr. 53/2020, publicată în Monitorul Oficial pe 21 aprilie 2020, avocații vor beneficia de indemnizația financiară suportată din bugetul de stat, dacă îndeplinesc următoarele condiții cumulative:
- veniturile nu depășesc 75% din media lunară pentru anul 2019; și
- veniturile pentru luna respectivă nu depășesc salariul mediu brut prevăzut de Legea nr. 6/2020 (5.429 RON).
Pentru a beneficia de indemnizația financiară, avocații vor depune o declarație pe propria răspundere la agenția pentru plăți și inspecție socială în a cărei rază teritorială se află domiciliul fiscal.
Pentru a continua, pe 16 aprilie 2020, Ordonanța de urgență nr. 48/2020 (OUG 48) privind unele măsuri financiar-fiscale a fost publicată în Monitorul Oficial. OUG 48 modifică o serie de acte normative, implementând măsuri necesare în lupta împotriva pandemiei de COVID-19.
Suplimentar termenului prelungit pentru depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale deja tratat în articolul nostru anterior, cele mai importante măsuri reglementate de OUG 48 sunt:
Amendamente aduse Codului Fiscal
- Microîntreprinderi: Sponsorizările către autorități și instituții publice sunt deduse din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor. Deducerea acestor sume este acordată în baza contractului de sponsorizare fără a exista obligația înscrierii autorității sau instituției publice respective în Registrul entităților/ unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale.
- Scutiri de taxe, impozit pe venit și contribuții la asigurări sociale: Avantajele în natură nu sunt supuse impozitului pe venit și contribuțiilor la asigurări sociale dacă sunt acordate acelor angajați care desfășoară activități esențiale și care sunt în izolare preventivă la locul de muncă sau în zone special dedicate unde persoanele din exterior nu au acces, pentru o perioadă stabilită de angajator, în cazul instituirii stării de urgență sau de asediu.
- Valorificarea produselor accizabile: Alcoolul etilic, băuturile alcoolice și produsele energetice, (i) care au intrat în proprietatea privată a statului sau (ii) care fac obiectul procedurii de executare silită sau (iii) care au fost sechestrate de stat pot fi valorificate:
- de către antrepozite fiscale de producție numai în vederea procesării; livrarea se face de către autoritatea competentă pe bază de factură, la prețuri care nu cuprind accizele; sau
- de către operatori economici; livrarea se face de către autoritățile competente pe bază de factură, la prețuri care cuprind accizele.
Produsele accizabile intrate în proprietatea privată a statului, care nu pot fi valorificate, se distrug de către autoritățile competente.
- Denaturarea alcoolului etilic: Denaturarea alcoolului etilic este permisă pentru stocurile operatorilor economici din antrepozite fiscale autorizate pentru producția de băuturi alcoolice, până la 15 zile de la momentul încetării stării de urgență. Operatorii economici trebuie să depună la organele competente o cerere standard, prevăzută în Anexa nr. 2 a OUG 48, alături de documentația necesară.
Amendamente aduse Codului de Procedură Fiscală
Taxa pe valoarea adăugată solicitată la rambursare prin deconturile cu sumă negativă de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare, dacă au fost depuse în cadrul termenului legal, vor fi rambursate de organul fiscal central, cu efectuarea ulterioară a inspecției fiscale, și nu anterioară precum era reglementat până la acest moment. Această prevedere este aplicabilă cu anumite excepții, printre care deconturile cu sumă negativă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare pentru care inspecția fiscală a fost începută anterior intrării în vigoare a OUG 48 sau pentru contribuabilii mari și mijlocii care îndeplinesc anumite criterii.
În cazul plății cu întârziere a ratelor din eșalonările de plată, acordate ca facilități fiscale pentru anumiți contribuabili conform Codului de Procedură Fiscală, nu se datorează dobânzi și penalități. Graficele de plată vor fi revizuite și comunicate debitorilor. Executările silite asupra creanțelor bugetare sunt suspendate, cu excepția acelora care se aplică pentru recuperarea sumelor stabilite prin hotărâri judecătorești definitive pronunțate în materie penală. Termenele de prescripție sunt de asemenea suspendate, iar cel mai important este că expirarea oricăror permise sau autorizații în legătură cu neîndeplinirea obligațiilor de plată este suspendată.
Alte modificări
Ordonanța de urgență nr. 33/2020: Plata TVA nu se va face pentru importurile de alcool etilic complet denaturat, utilizat pentru producerea de dezinfectanți, de către importatorii care dețin autorizație de utilizator final. Autoritățile vamale nu vor cere plata TVA pentru toată perioada stării de urgență și pentru o perioadă de 30 de zile ulterior încetării acesteia. O listă modificată de bunuri pentru importul cărora nu se datorează TVA se regăsește în Anexa nr. 1 a OUG 48.
Modificări care vizează jocurile de noroc: activitățile ce cuprind jocuri de noroc pot fi reautorizate prin intermediul formulării unei cereri până cel târziu în 90 de zile de la încetarea stării de urgență. Taxele aferente autorizațiilor de exploatare a jocurilor de noroc tradiționale nu sunt datorate pe perioada stării de urgență iar obligațiile de plată aferente acestor autorizații se suspendă. Sancțiunile prevăzute de Ordonanța de urgență nr. 77/2009 nu se aplică pentru neplata taxelor aferente autorizațiilor de exploatare a jocurilor de noroc, dacă plata acestora se realizează în următoarele 30 de zile după încetarea stării de urgență.
Sectorul HORECA: contribuabilii care intră în sfera de aplicare a prevederilor Legii nr. 170/2016 nu datorează impozitul specific pentru perioada în care aceștia întrerup activitatea total sau parțial dacă (i) dețin certificatul pentru stare de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri și (ii) nu sunt declarați insolvenți de către o instanță specializată.
*Această ePublicație este furnizată de Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA în scop exclusiv de informare și nu reprezintă asistență juridică sau o ofertă pentru acordarea de asistență juridică. Distribuirea acestui document nu dă naștere unei relații avocat-client. În cazul în care doriți să solicitați asistență juridică cu privire la oricare dintre aspectele analizate în acest document, vă rugăm să vă adresați persoanei obișnuite de contact în cadrul Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA la +40 31 405 7777.