Pe 16 martie 2020, în contextul epidemiei de COVID-19, Președintele României a emis un decret prezidențial prin care se declară stare de urgență pe întreg teritoriul României pentru următoarele 30 de zile (care poate fi extinsă, dacă este nevoie) (Decretul). Decretul a intrat în vigoare și a început să producă efecte la publicarea sa în Monitorul Oficial al României pe data de 16 martie 2020, dar este supus aprobării de către Parlamentul României. Decretul stabilește măsuri de urgență cu aplicabilitate directă și măsuri de urgență care pot fi aplicate gradual în funcție de evoluția crizei COVID-19.
Vă prezentăm mai jos câteva aspecte cheie ale măsurilor cu aplicabilitate directă de interes pentru mediul de afaceri:
1. Ce se întâmplă cu procedurile judiciare și de executare silită? Dar cu operațiunile de la Registrul Comerțului?
a. Termenele de prescripție se suspendă.
b. Vor continua doar procedurile judiciare de „urgență deosebită” (conceptul de „urgență deosebită” urmează să fie definit). Orice litigiu civil neurgent și termenele pentru căile de atac aferente sunt suspendate prin efectul legii pe parcursul stării de urgență.
c. Procedurile de executare silită continuă doar dacă este posibilă respectarea regulilor de disciplină sanitară.
d. Activitatea Registrului Comerțului se desfășoară în continuare de la distanță, prin efectuarea depunerilor aferente noilor înregistrări de mențiuni cu ajutorul „semnăturii electronice extinse” (nu este foarte util, având în vedere că o astfel de semnătură electronică extinsă nu este disponibilă imediat multor entități).
2. Ce se întâmplă cu raporturile de muncă?
a. Acolo unde este posibil, angajatorii trebuie să instituie munca la domiciliu sau telemunca (începând de astăzi, inspectoratele teritoriale de muncă verifică deja acest aspect). Munca la domiciliu sau telemunca poate fi impusă prin decizia unilaterală a angajatorului comunicată salariaților.
b. Contractele colective de muncă existente rămân în vigoare (chiar și cele a căror valabilitate expiră pe perioada stării de urgență).
c. Nu se vor mai desfășura controale de către inspectoratele teritoriale de muncă cu excepția celor referitoare la aplicarea măsurilor excepționale dispuse în contextul crizei COVID-19, la sesizările prin care se reclamă săvârșirea unor fapte cu un grad ridicat de pericol social și pentru cercetarea accidentelor de muncă.
d. Nu sunt permise conflicte de muncă în anumite industrii strategice (energie și alte utilități, sănătate, telecomunicații, media etc).
e. Se acordă concedii plătite (în anumite condiții) pentru părinții ai căror copii sunt obligați să stea acasă ca urmare a închiderii unităților de învățământ.
f. Alte măsuri de susținere pentru angajatorii și salariații afectați de criza COVID-19 – sunt așteptate reguli specifice în acest sens.
3. Alte măsuri economice cu impact major?
a. Dacă este necesară, potențiala rechiziție a unităților de producție pentru materiale și echipamente necesare luptei împotriva infectării cu COVID-19. Aceasta este o măsură temporară (cu excepția bunurilor consumptibile care sunt rechiziționate definitiv). Orice rechiziție se efectuează cu acordarea de despăgubiri.
b. Achiziții directe de bunuri necesare luptei împotriva infectării cu COVID-19 (astfel, în aceste cazuri, nu mai este necesară parcurgerea procedurilor de achiziții publice).
c. Se emit certificate de situație de urgență de către Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, la solicitarea entităților afectate și pe baza documentelor justificative (acestea vor fi foarte utile în contextul discuțiilor ulterioare referitoare la neexecutarea de către asemenea entități a diferitelor obligații contractuale).
d. Alte măsuri al căror scop este susținerea societăților afectate de criza COVID-19 – sunt așteptate reguli specifice în acest sens.
e. Extinderea termenului de valabilitate al documentelor emise de autoritățile publice și care ar fi urmat să expire pe durata stării de urgență.
f. Posibilitatea autorităților de a plafona prețurile pentru anumite medicamente, aparatură medicală, alimente de strictă necesitate sau utilități publice în limita prețului mediu din ultimele trei luni anterioare declarării stării de urgență.
g. Valoarea procentului aferent contribuției clawback (relevantă pentru industria farmaceutică) pentru trimestrul I al anului 2020 este plafonată la valoarea trimestrului IV al anului 2019.
h. Reguli specifice pentru plata serviciilor medicale decontate din fondurile publice.
Măsurile de urgență care pot fi adoptate gradual includ (fără limitare): măsuri de carantinare asupra unor întregi proprietăți sau zone, interzicerea / înăsprirea restricțiilor privind libertatea de mișcare, închiderea temporară a anumitor hoteluri, cluburi, restaurante etc, reorganizarea spitalelor pentru o mai bună gestionare a pacienților cu COVID-19, rechiziția de echipamente medicale și stocuri de consumabile medicale necesare, rechiziția de capacități de producție și distribuție necesare în lupta împotriva epidemiei.
*Această ePublicație este furnizată de Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA în scop exclusiv de informare și nu reprezintă asistență juridică sau o ofertă pentru acordarea de asistență juridică. Distribuirea acestui document nu dă naștere unei relații avocat-client. În cazul în care doriți să solicitați asistență juridică cu privire la oricare dintre aspectele analizate în acest document, vă rugăm să vă adresați persoanei obișnuite de contact în cadrul Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA la +40 31 405 7777.