√ Nu te panica și nu reacționa exagerat
√ Informează-te și respectă indicațiile oficiale
√ Urmează bunul simț
Epidemia actuală de coronavirus (COVID-19) este un fenomen cu multiple implicații în aproape toate aspectele vieții noastre zilnice. În contextul globalizării și al libertății prestării serviciilor, fiecare angajator ar trebui să ia în considerare instituirea unor măsuri suplimentare pentru a preveni infectarea și răspândirea de către salariații săi a COVID-19.
1. GENERAL
Potrivit legislației din România, angajatorii trebuie să asigure sănătatea și securitatea salariaților în toate aspectele de muncă ale acestora din urmă. Având în vedere noutatea COVID-19 și, pe cale de consecință, informațiile limitate referitoare la mijloacele de răspândire a COVID-19 și de evoluție a afecțiunilor medicale aferente, toți angajatorii ar trebui să ia în considerare instituirea unor metode eficiente nu doar pentru a preveni expunerea salariaților acestora la COVID-19, dar și pentru a reacționa în orice situație în care o asemenea expunere a avut loc.
2. CE MĂSURI DE PREVENȚIE POATE LUA ÎN CONSIDERARE UN AGAJATOR?
a. Informarea este cheia
Chiar dacă poate părea un clișeu, informarea adecvată este esențială pentru prevenire. În acest sens, autoritățile din domeniul sănătății publice din România au pregătit diverse materiale privind prevenirea împotriva infectării cu COVID-19. Angajatorii ar trebui să se informeze corect și complet asupra aspectelor legate de COVID-19 și, la rândul lor, să-și ajute salariații să se informeze, inclusiv prin distribuirea materialelor pe care autoritățile publice le-au elaborat și, după caz, prin realizarea propriilor informări și consultări cu salariații.
De asemenea, autoritățile române au înființat o linie telefonică dedicată COVID-19, care poate fi accesată la numărul 0800 800 358. În plus, website-ul Organizației Mondiale a Sănătății oferă informații despre epidemia de COVID-19. Acestea sunt surse de informații valoroase la care atât angajatorul cât și salariații pot avea acces pentru a fi informați.
b. Călătoriile de afaceri și alte evenimente
Din fericire, până în prezent, România a înregistrat doar patru cazuri de infecții cu COVID-19, dintre care unul s-a recuperat deja. Cu toate acestea, având în vedere globalizarea și libera circulație a serviciilor, dar și gradul ridicat de infecțiozitate, fiecare angajator ar trebui să considere cu atenție fiecare călătorie de afaceri pe care trebuie să o facă salariații săi. La planificarea unor astfel de călătorii, angajatorii ar trebui să evalueze dacă acestea implică un risc ridicat de infectare cu COVID-19, avându-se în vedere țara / zona unde ar urma să călătorească salariații. Pentru a face o astfel de evaluare, angajatorii ar trebui să consulte website-ul Ministerului Afacerilor Externe al României care include alerte de călătorie ce conțin detalii despre riscul de infectare cu COVID-19 implicat de diverse țări / zone. Ca alternativă, angajatorii pot, de asemenea, să ia în considerare înlocuirea oricăror întâlniri fizice cu cele virtuale sau chiar să anuleze evenimente care nu sunt de o importanță majoră.
c. Planuri de acțiune
De asemenea, angajatorii ar trebui să ia în considerare elaborarea unor planuri de acțiune care să poată fi puse în aplicare pentru a preveni și, dacă este cazul, pentru a gestiona infectarea cu COVID-19 apărută în rândul salariaților lor. În funcție de activitatea efectiv desfășurată, astfel de planuri de acțiune pot implica, de exemplu, punerea la dispoziție a materialelor sanitare (de exemplu, dezinfectanți pentru mâini, șervețele), facilități de transport, scenarii de rezervă pentru înlocuirea salariaților-cheie afectați de infecție, o echipă dedicată pentru prevenirea, monitorizarea și gestionarea aspectelor legate de COVID-19.
3. CE ESTE DE FĂCUT DACĂ UNUL SAU MAI MULȚI SALARIAȚI AU FOST EXPUȘI SAU PRETIND CĂ AU FOST EXPUȘI LA COVID-19?
Dacă unul sau mai mulți salariați au fost expuși la COVID-19 (prin călătoria în zone cu risc ridicat sau altfel), angajatorii ar trebui să ia în considerare măsuri pentru a preveni potențiala răspândirea a virusului către alți salariați.
Ministerul Sănătății din România a emis recent un ordin privind măsurile de carantină și de autoizolare care ar trebui luate în legătură cu persoanele expuse la COVID-19 sau care au călătorit în țări / zone cu risc ridicat:
i. Carantina
Carantina este instituită pentru toate persoanele care nu prezintă simptome specifice, dar care s-au întors din zone cu transmitere comunitară extinsă a noului COVID-19 (așa-numitele zone roșii). Carantina va dura o perioadă de 14 zile. În această perioadă, persoana în cauză trebuie să stea în spații special amenajate, puse la dispoziție de autoritățile locale în colaborare cu Direcțiile de Sănătate Publică.
ii. Autoizolarea
Autoizolarea se instituie pentru persoanele care nu prezintă simptome, dar: (A) au călătorit în ultimele 14 zile în zone afectate de COVID-19, altele decât zonele roșii (așa-numitele zone galbene); (B) au intrat în contact direct cu persoanele cu simptome și care au călătorit în zone roșii; (C) au intrat în contact direct cu persoanele care au fost confirmate cu COVID-19; sau (D) membrii de familie ai unei persoane care se încadrează în una dintre situațiile de mai sus.
Aceste persoane trebuie să se autoizoleze la domiciliu pentru o perioadă de 14 zile de la data întoarcerii din călătorie sau de la data ultimului contact cu o persoană simptomatică/confirmată. În acest timp, vor fi monitorizate de către medicul de familie sau de către Direcția de Sănătate Publică relevantă.
Lista zonelor roșii și a zonelor galbene poate fi consultată pe website-ul Institutului Național de Sănătate Publică din România.
În ceea ce privește salariații care se încadrează într-unul din cazurile menționate mai sus de carantină sau de autoizolare, angajatorii au dreptul să interzică unor astfel de salariați accesul la locurile lor de muncă.
Dacă se confirmă că vreunul dintre salariați este infectat cu COVID-19, angajatorii trebuie să coopereze cu autoritățile competente pentru a identifica toți ceilalți salariați cu care cel infectat a luat contact și trebuie să suporte măsurile sanitare impuse de autoritățile competente.
Sunt salariații aflați în carantină / autoizolați îndreptățiți la vreun fel de concediu și de remunerație? Da, aceștia au dreptul la concedii medicale plătite sau, după caz, la concedii de carantină.
4. CE SE ÎNTÂMPLĂ CU SALARIAȚII CARE NU SE ÎNCADREAZĂ ÎN CAZURILE DE CARANTINĂ SAU AUTOIZOLARE?
Ce se întâmplă dacă vreunul dintre salariați prezintă simptome asemănătoare COVID-19 dar nu se încadrează în niciun caz de carantină sau autoizolare și nu a fost diagnosticat ca fiind infectat cu COVID-19 sau are alte afecțiuni care impun concediu medical / izolare? Angajatorii pot lua în considerare munca de la domiciliu / telemunca, dacă este posibil și sub rezerva aranjamentelor contractuale aplicabile. Cu toate acestea, dacă acești salariați se înfățișează la locul de muncă, este dificil să fie împiedicați să facă acest lucru.
*Această ePublicație este furnizată de Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA în scop exclusiv de informare și nu reprezintă asistență juridică sau o ofertă pentru acordarea de asistență juridică. Distribuirea acestui document nu dă naștere unei relații avocat-client. În cazul în care doriți să solicitați asistență juridică cu privire la oricare dintre aspectele analizate în acest document, vă rugăm să vă adresați persoanei obișnuite de contact în cadrul Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA la +40 31 405 7777.