Update ca urmare a publicării Ordinului Ministrului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri nr. 791 din 24 martie 2020 (Ordinul nr. 791).
Ministrul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri a emis Ordinul nr. 791 pentru implementarea emiterii Certificatelor de situație de Urgență (CSU) drept consecință a situației neobișnuite și dificile din mediul economic românesc, situație cauzată de virusul COVID-19.
Eligibilitate. Pot beneficia de Certificatele de Situație de Urgență companiile: (i) cărora le-a fost întreruptă total sau parțial activitatea ca urmare a deciziilor emise de autoritățile publice competente în perioada stării de urgență decretate, sau (ii) care au înregistrat o diminuare a încasărilor în luna martie 2020 cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie – februarie 2020.
Scop. Certificatele emise pot fi utilizate în relațiile cu instituțiile publice pentru obținerea de facilități/ măsuri de sprijin ori în relațiile comerciale, în condițiile legii.
Procedura de emitere. Cererile pentru eliberarea Certificatelor de Stare de Urgență se depun exclusiv în formă electronică prin intermediul platformei http://prevenire.gov.ro/. Pe această platformă, solicitantul trebuie să încarce datele de identificare și o declarație pe proprie răspundere prin care atestă că toate informațiile și documentele care stau la baza cererii pentru obținerea certificatului sunt conforme cu realitatea și respectă legislația în vigoare. Platforma ar trebui să fie funcțională cel târziu pe 31 martie 2020.
Toate documentele încărcate pe platformă trebuie să fie semnate de reprezentantul legal sau de împuternicitul desemnat în acest sens. Eliberarea certificatelor se va face automat, electronic, după validarea de către sistem a solicitării.
De asemenea, conform Ordinului nr. 791, organele abilitate pot, în cadrul acțiunilor de inspecție și control, să verifice inclusiv documentele care au stat la baza emiterii declarației pe propria răspundere de către solicitanți. În cazul în care se constată nereguli, pot fi aplicate sancțiuni în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
23 martie 2020
Guvernul României a publicat un proiect de hotărâre de guvern prin care urmărește implementarea emiterii Certificatelor de Situație de Urgență (CSU), drept consecință a situației neobișnuite și dificile din mediul economic românesc, situație cauzată de virusul COVID-19. Acest material prezintă principalele caracteristici ale Certificatelor de Situație de Urgență.
Eligibilitate. Certificatele de Situație de Urgență pot fi emise doar pentru companiile care activează în următoarele sectoare: (i) transport, (ii) turism, (iii) HoReCa, (iv) organizări de evenimente, (v) publicitate, (vi) învățământ privat și activități adiacente, (vii) industria confecțiilor, încălțămintei și pielăriei și (viii) servicii destinate populației. Pentru claritate, Ministrul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri va emite un ordin prin care va stabili o listă de coduri CAEN apte să atragă eligibilitatea companiilor pentru emiterea Certificatelor de Situație de Urgență.
Scop. Conform proiectului de hotărâre, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, prin comisiile de analiză desemnate, va emite Certificate de Situație de Urgență companiilor a căror activitate este serios afectată de situația actuală. Certificatele de Situație de Urgență pot fi folosite:
- în relațiile cu terții, atestând faptul că operatorul economic a avut activitatea economică afectată;
- pentru a beneficia de facilități de natură fiscală, oferite de către instituțiile administrației publice centrale sau locale;
- pentru renegocierea anumitor contracte, sau în orice relație cu alți operatori economici; sau
- în relația cu instituțiile financiar-bancare și de leasing sau cu orice alte instituții publice.
Procedura de emitere a Certificatelor de Situație de Urgență. Solicitările de eliberare a Certificatelor de Situație de Urgență vor fi formulate exclusiv prin intermediul platformei http://prevenire.gov.ro/. Solicitantului îi vor fi solicitate, printre altele, informații referitoare la (i) motivele solicitării emiterii unui Certificat de Situație de Urgență, (ii) justificarea nevoii companiei și (iii) date referitoare la situațiile financiare.
În plus, solicitantul va fi nevoit să încarce o serie de documente justificative pentru situațiile descrise, dintre care amintim: (i) o balanță contabilă certificată, pe luna în care s-a observat o scădere a încasărilor comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior, și (ii) o declarație pe propria răspundere prin care solicitantul își asumă pe deplin că cele declarate, precum și documentele încărcate, sunt veridice, respectiv faptul că scăderea a fost cauzată de apariția situației de urgență.
În situația în care scăderea încasărilor este de cel puțin 40%, Certificatul de Situație de Urgență va fi emis în termen de maximum 5 zile lucrătoare. În situația în care scăderea încasărilor nu este sub pragul de 40%, pe baza unor documente justificative suplimentare, Certificatul de Situație de Urgență poate fi emis în termen de maximum 20 de zile lucrătoare.
Validitatea Certificatelor de Situație de Urgență. Certificatele de Situație de Urgență emise vor fi valabile pe toată durata anului în care acestea au fost acordate.
*Această ePublicație este furnizată de Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA în scop exclusiv de informare și nu reprezintă asistență juridică sau o ofertă pentru acordarea de asistență juridică. Distribuirea acestui document nu dă naștere unei relații avocat-client. În cazul în care doriți să solicitați asistență juridică cu privire la oricare dintre aspectele analizate în acest document, vă rugăm să vă adresați persoanei obișnuite de contact în cadrul Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA la +40 31 405 7777.