Acum aproximativ o lună de zile treceam în revistă măsurile proaspăt dispuse cu privire la activitatea de judecată pe perioada stării de urgență. După aproximativ 6 săptămâni de la declararea stării de urgență, am pregătit o scurtă analiză a modului în care activitatea instanțelor judecătorești a fost afectată de această situație, precum și a impactului unor măsuri adoptate în acest context, care s-ar putea dovedi benefice pe viitor.
Este util să menționăm de la început că nu toate instanțele au adoptat aceleași proceduri și reguli, unele dintre acestea nefiind în măsură să implementeze politicile necesare pentru a-și eficientiza activitatea pe parcursul acestei perioade.
Instanțele au continuat să judece doar cauzele considerate „urgente”. După cum am evidențiat anterior, instanțele au decis să nu suspende judecata în cauzele considerate „urgente”. În continuare redăm câteva exemple de cauze pe care instanțele judecătorești le-au considerat urgente: ordonanțe președințiale, conflictele de competență, suspendarea executării hotărârilor judecătorești, măsuri asiguratorii, suspendarea executării unui act administrativ, cererile de deschidere a procedurii insolvenței formulate de debitor ori cauzele care nu necesită prezența părților.
Într-un comunicat emis recent, Înalta Curte de Casație și Justiție prezintă un raport al cauzelor judecate în perioada stării de urgență. Astfel, dintr-un total de aproximativ 2500 de cauze, 1500 au fost suspendate, iar 650 au fost soluționate.
Ședințe de judecată online. Forțate de circumstanțele excepționale, unele dintre instanțe (e.g. Tribunalul București) au făcut un pas înainte și au decis să implementeze utilizarea unor mijloace moderne de comunicare la distanță, pentru a respecta măsurile de distanțare socială impuse de autorități. Una dintre aceste măsuri a fost organizarea de ședințe de judecată prin intermediul sistemelor de videoconferință (e.g. Zoom, Skype). Suntem de acord cu implementarea în viitor a unei astfel de soluții, dat fiind faptul că în prezent toate părțile din toate dosarele sunt citate pentru aceeași oră, de dimineață, la începutul ședinței de judecată, indiferent de poziția dosarului pe lista ședinței de judecată, ducând astfel la un timp de așteptare nejustificat de mare, de aproximativ 4 sau chiar 5 ore.
Credem că situația actuală de „anormalitate” a forțat instanțele să adopte unele măsuri care, de altfel, sunt normale, actuale și chiar uzuale în timpurile noastre. Din punctul nostru de vedere, această situație reprezintă o oportunitate bună pentru a digitaliza cât mai mult sistemul judiciar prin implementarea la scară largă a unor diferite soluții tehnice moderne, precum dosarul electronic, comunicări electronice ori ședințe de judecată desfășurate online.
Vacanța judiciară scurtată. Potrivit unui comunicat de presă emis recent de către Înalta Curte de Casație și Justiție, vacanța judiciară care, de regulă, dura două luni în fiecare an (iulie și august), va fi redusă în acest an la o lună (august). Aceasta nu este doar o consecință a măsurilor impuse pentru combaterea pandemiei Covid-19, dar și a suspendării activității de judecată pe parcursul protestelor instanțelor de la începutul anului 2020, care a afectat semnificativ sistemul judiciar românesc. Puse împreună, aceste situații au condus la sistarea activității instanțelor judecătorești pentru o perioadă de aproximativ 4-5 luni.
Concluzii. Din punctul nostru de vedere, în ultimele săptămâni instanțele au avut oportunitatea de a ajunge la zi cu motivarea hotărârilor judecătorești ori cu efectuarea anumitor acte procedurale, care nu implică prezența părților, precum efectuarea procedurii de regularizare. Observăm că durata lungă de motivare a hotărârilor judecătorești (în cazuri excepționale, aceste perioade depășind chiar și 2 ani) este justificată de către instanțele judecătorești tocmai din prisma gradului ridicat al volumului de muncă. Prin urmare, în această perioadă în care judecata majorității cauzelor a fost suspendată, instanțele au avut posibilitatea de a rezolva aceste aspecte deficitare, pentru a permite sistemului judiciar să revină rapid la o situație normală, de îndată ce vor fi ridicate restricțiile. Din nefericire, doar o parte din instanțe au făcut acest lucru!
*Această ePublicație este furnizată de Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA în scop exclusiv de informare și nu reprezintă asistență juridică sau o ofertă pentru acordarea de asistență juridică. Distribuirea acestui document nu dă naștere unei relații avocat-client. În cazul în care doriți să solicitați asistență juridică cu privire la oricare dintre aspectele analizate în acest document, vă rugăm să vă adresați persoanei obișnuite de contact în cadrul Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA la +40 31 405 7777.