Guvernul României a adoptat noi măsuri destinate sprijinirii anumitor categorii de debitori români care întâmpină dificultăți financiare din cauza epidemiei de COVID-19. Conform Ordonanței de Urgență nr. 37 din 30 martie 2020 (Ordonanța privind suspendarea plății ratelor), persoanele fizice, persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale[1], profesiile care își exercită activitatea în baza unor legi speciale (de exemplu avocații), precum și persoanele juridice (cu excepția instituțiilor de credit) afectate de epidemia de COVID-19 pot trimite o solicitare creditorilor (instituții de credit sau instituții financiare nebancare, inclusiv sucursalele instituțiilor de credit sau instituțiilor financiare nebancare străine care desfășoară activitate pe teritoriul României) pentru a suspenda plata ratelor din contractele de credit și/sau leasing (rate de capital, dobânzi și/sau comisioane) pentru maximum 9 luni. Ordonanța privind suspendarea plății ratelor a intrat în vigoare la data de 30 martie 2020.
Adăugarea plății ratelor din contractele de leasing în domeniul de aplicare al Ordonanței privind suspendarea plății ratelor a fost făcută într-o etapă relativ finală a elaborării proiectului, într-o manieră mai degrabă inconsecventă; din această cauză este neclar dacă dispozițiile actului normativ ce se referă la contractele de credit sunt aplicabile în integralitatea lor și contractelor de leasing (deși în cuprinsul ordonanței se face referire la credite).
Solicitările privind suspendarea plății ratelor se pot face în cel mult 45 de zile. Suspendarea poate fi solicitată pentru o perioadă cuprinsă între o lună și 9 luni; suspendarea nu poate însă depăși data de 31 decembrie 2020.
Ce urmează? Ordonanța privind suspendarea plății ratelor prevede că mai multe detalii vor fi incluse în normele de aplicare (Normele de aplicare) care urmează să fie adoptate în termen de 15 zile. Astfel, modalitatea de aplicare a Ordonanței privind suspendarea plății ratelor până la publicarea acestor norme rămâne relativ incertă.
Cine poate solicita suspendarea plății ratelor? Persoanele fizice, entitățile la care se face referire mai sus în preambul, precum și persoanele juridice (cu excepția instituțiilor de credit) ale căror venituri au fost afectate direct sau indirect de epidemia de COVID-19. În acest sens, înțelesul conceptului de persoane afectate direct pare relativ clar, însă ne așteptăm să regăsim mai multe detalii privind definiția persoanelor afectate indirect în Normele de aplicare.
Debitorul poate beneficia de suspendarea plății ratelor numai dacă (i) contractul de credit nu a ajuns la maturitate anterior intrării în vigoare a Ordonanței privind suspendarea plății ratelor, (ii) creditorul nu a declarat scadența anticipată anterior intrării în vigoare a Ordonanței privind suspendarea plății ratelor, și (iii) nu erau înregistrate restanțe la data instituirii stării de urgență pe teritoriul României[2] (alternativ, debitorul poate efectua plata acestor restanțe până la data solicitării suspendării obligației de plată a ratelor). În plus față de aceste condiții, debitorii (cu excepția persoanelor fizice) sunt eligibili dacă (iv) dețin un certificat de/pentru situații de urgență prin care se constată diminuarea veniturilor cu minimum 25% în martie 2020 (prin raportare la media lunilor ianuarie și februarie) sau și-au întrerupt activitatea total sau parţial ca efect al deciziilor emise de autorităţile publice, și (v) nu se află în stare de insolvență la data solicitării suspendării rambursării creditului, conform informațiilor puse la dispoziție de Registrului Comerțului.
Ce categorii de creditori și contracte intră în sfera de aplicare? Ordonanța privind suspendarea plății ratelor se aplică contractelor de împrumut/credit (fără ca aceste noțiuni, utilizate alternativ în Ordonanța privind suspendarea plății ratelor, să fie definite) și contractelor de leasing acordate de instituții de credit sau de instituții financiare nebancare, precum și de sucursalele instituțiilor de credit sau instituțiilor financiare nebancare străine care desfășoară activitate pe teritoriul României. Rămâne de văzut dacă conceptul de contract de împrumut/credit va fi interpretat restrictiv (în sensul de împrumut acordat printr-un contract de împrumut) sau extensiv, iar în acest din urmă caz cât de extensiv (și astfel să includă și alte tipuri de aranjamente de finanțare).
După părerea noastră, este discutabil dacă prevederile Ordonanței privind suspendarea plății ratelor sunt aplicabile și altor produse bancare, care includ și un element de creditare (cum ar fi contractele de factoring, acorduri privind operațiunile de trezorerie (cash pooling) sau tranzacții cu instrumente financiare derivate). În practică, în lipsa unor clarificări, ne așteptăm să apară abordări variate, de la caz la caz.
De asemenea, considerăm că rambursarea contractelor de împrumut acordate de creditori care nu sunt instituții de credit sau instituții financiare nebancare (cum ar fi contracte de împrumut acordate de instituții financiare internaționale) sau rambursările aferente operațiunilor cu instrumente de datorie (obligațiuni) nu sunt incluse în domeniul de aplicare al Ordonanței privind suspendarea plății ratelor.
O problemă interesantă este în ce măsură Ordonanța privind suspendarea plății ratelor s-ar putea aplica și contractelor de împrumut acordate de creditori străini unor debitori români. Având în vedere preambulul Ordonanței privind suspendarea plății ratelor, înțelegem că intenția nu a fost ca aceasta să se aplice și împrumuturilor acordate de creditori străini. Cu toate acestea, având în vedere definițiile legale ale categoriilor de creditori de mai sus, nu putem exclude situația în care o instanță română aplică dispozițiile privind suspendarea plății ratelor și unor contracte de împrumut acordate de creditori străini (considerând că Ordonanța privind suspendarea plății ratelor prevede norme de ordine publică sau de aplicare imediată în România). Același raționament se aplică și în cazul contractelor de împrumut guvernate de o lege străină.
Mai mult decât atât, vor trebui analizate de la caz la caz scenariile complexe – care nu sunt reglementate de Ordonanța privind suspendarea plății ratelor, precum situația în care unii debitori sunt români și alții sunt străini.
Suspendarea plății ratelor are loc automat? Nu, suspendarea se va produce la cererea debitorului, care va fi ulterior analizată și aprobată de creditor conform prevederilor din Normele de aplicare. În termen de 30 de zile de la primirea unei astfel de cereri de suspendare, creditorul trebuie să notifice debitorul cu privire la clauzele contractuale modificate ca urmare a implementării Ordonanței privind suspendarea plății ratelor.
Există vreo implicație financiară în cazul în care este suspendată plata ratelor? Da. Dobânda continuă să curgă pe durata suspendării pentru sumele a căror plată este amânată. Dobânda astfel acumulată se capitalizează la finalul perioadei de suspendare, adăugându-se la soldul creditului și producând dobânzi; sunt exceptate creditele ipotecare acordate persoanelor fizice (dobânda corespunzătoare acestor tipuri de credite nu se capitalizează). Capitalul astfel majorat se va plăti eșalonat pe durata rămasă până la noua dată de maturitate a creditului. În ce privește însă creditele ipotecare acordate persoanelor fizice, dobânda datorată pentru perioada în care plata ratelor este suspendată se va plăti în 60 de rate lunare egale, începând cu luna imediat următoare încheierii perioadei de suspendare și va fi garantată de statul român.
[1] Persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale sunt cele ce funcționează potrivit Ordonanței de Urgență nr. 44 din 16 aprilie 2018.
[2] Conform Decretului nr. 195/2020, Președintele României a instituit starea de urgență pe teritoriul României începând cu data de 16 martie 2020, pentru o perioadă de 30 de zile care poate fi ulterior reînnoită.
*Această ePublicație este furnizată de Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA în scop exclusiv de informare și nu reprezintă asistență juridică sau o ofertă pentru acordarea de asistență juridică. Distribuirea acestui document nu dă naștere unei relații avocat-client. În cazul în care doriți să solicitați asistență juridică cu privire la oricare dintre aspectele analizate în acest document, vă rugăm să vă adresați persoanei obișnuite de contact în cadrul Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA la +40 31 405 7777.