Modificări semnificative au fost aduse recent legislației privind jocurile de noroc din România[1] prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare (Legea de Modificare). Prezentăm mai jos principalele modificări aduse de Legea de Modificare. Legea de Modificare a intrat în vigoare la 28 iulie 2025 cu anumite excepții menționate mai jos.
√ Obligații suplimentare pentru operatorii economici care dețin licență clasa a II-a (B2B)
Legea de Modificare introduce interdicții și reguli suplimentare pentru operatorii care dețin licență clasa a II-a în România legate de furnizarea de servicii către entități care nu sunt autorizate să organizeze activități de jocuri de noroc în România. Fiecare operator din această categorie ar trebui să depună toate diligențele necesare pentru a asigura respectarea acestor interdicții.
(i) Mai exact, operatorilor cu licență clasa a II-a le este interzis:
- să furnizeze orice servicii conexe entităților nelicențiate și care nu dețin autorizații de exploatare valabile emise de Oficiul Român de Jocuri de Noroc (ONJN) care: (i) oferă conținut în limba română (integral sau parțial) pe domenii sau subdomenii de internet; (ii) acceptă depuneri sau retrageri în lei sau în alte valute, inclusiv criptoactive și/sau (iii) permit accesul pe site-urile/platformele lor jucătorilor de pe teritoriul României sau jucătorilor care sunt cetățeni români fără rezidență fiscală străină;
- să furnizeze servicii companiilor/site-urilor care organizează jocuri de noroc online care pot fi accesate din România (de pe IP-uri românești) care nu dețin licență clasa I și autorizații de exploatare emise de ONJN;
- să furnizeze servicii entităților incluse pe “lista neagră” a ONJN, entităților care nu restricționează accesul persoanelor fizice de pe teritoriul României sau cetățenilor români care nu au rezidență fiscală în alt stat.
(ii) Operatorii economici deținători de licență clasa a II-a care se ocupă de producția și distribuția de software specializat în domeniul jocurilor de noroc, de management și facilități de găzduire pe platforma de jocuri sau de procesarea plăților sunt acum obligați să implementeze măsuri tehnice pentru propriile sisteme care să permită monitorizarea în timp real a locației jucătorilor (separate de informațiile furnizate prin integrarea cu platforma de joc). În plus, aceste entități vor raporta lunar către ONJN cu privire la: (i) statele din care jucătorii accesează propriul lor sistem lor informatic; și (ii) datele de identificare ale entităților care oferă acces jucătorilor de pe teritoriul României și/sau cetățenilor români care nu au rezidență fiscală într-un alt stat.
Pe baza acestor rapoarte, comitetul de supraveghere al ONJN poate emite o decizie de includere pe “lista neagră” a domeniilor de internet, platformelor și aplicațiilor de jocuri de noroc care sunt furnizate cu încălcarea legislației privind jocurile de noroc.
(iii) Dacă operatorul constată că entități nelicențiate oferă servicii în România, sau cetățenilor români fără rezidență fiscală în străinătate, operatorii licență clasa II vor bloca accesul participanților și vor solicita organizatorului jocului să remedieze situația. Informațiile despre participanții blocați și site-urile/platformele/aplicațiile care permit accesul neautorizat vor fi, de asemenea, raportate lunar de către operatori către ONJN.
√ Obligații suplimentare pentru operatorii economici care dețin licență de clasă I (B2C)
Legea de Modificare introduce obligații suplimentare pentru operatorii care dețin licență clasa I, și anume:
- să nu încheie niciun contract care să vizeze facilitarea accesului la platformele de jocuri de noroc la distanță, așa cum acestea sunt apar în evidența ONJN, ca entități licențiate sau pe “lista neagră”. O astfel de interdicție se aplică și oferirii oricăror recompense materiale sau financiare persoanelor fizice care facilitează accesul altor persoane la astfel de platforme din spațiile publice sau destinate publicului localizate în România.
- să afișeze un cod QR emis de ONJN pe fiecare mijloc de joc slot machine sau terminal VLT. Codul QR va oferi acces la toate informațiile relevante despre organizator (de exemplu, numărul de licență și autorizație, detaliile de identificare a mașinii, locația).
- la solicitarea autorizației de exploatare, operatorii vor dovedi și că slot-machines și terminalele VLT sunt echipate cu un dispozitiv GPS autonom care să asigure trasabilitatea în timp real a mijlocului de joc, din momentul producerii, achiziției intracomunitare sau importului, până la casare, export sau livrare intracomunitară. Nu sunt incluse clarificări specifice în ceea ce privește slot-machines și terminalele VLT pentru care autorizațiile de exploatare sunt încă în vigoare sau urmează să fie reînnoite.
Obligațiile de mai sus vor intra în vigoare în termen de 180 de zile de la publicarea Legii de Modificare în Monitorul Oficial (adică de la 25 iulie 2025). În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a Legii de Modificare, ONJN va emite un ordin în care să precizeze detalii suplimentare privind implementarea cerinței legate de urmărirea GPS a slot-machines și a terminalelor VLT.
√ Jocuri de noroc în spații publice
Legea de Modificare introduce reguli specifice legate de accesul la platformele de jocuri de noroc online în spații publice sau accesibile publicului, după cum urmează:
- accesul la platformele de jocuri de noroc în public este permis numai de pe dispozitivele și contul deținut de persoana care accesează aceste platforme;
- punerea la dispoziție a dispozitivelor de acces la internet în orice spațiu public (cum ar fi internet cafe-uri, baruri, hoteluri etc.) este permisă numai cu condiția ca accesul la platformele de jocuri de noroc online să fie restricționat pe astfel de dispozitive. Entitățile care furnizează dispozitive de acces la internet în spații publice sau accesibile publicului trebuie să se asigure că restricțiile tehnice sunt actualizate periodic pentru a include platformele de jocuri de noroc listate pe site-ul ONJN pentru entități licențiate sau aflate pe “lista neagră” și nu pot fi dezactivate de către utilizatori.
√ Noi tipuri de activități frauduloase
Două noi tipuri de activități frauduloase desfășurate de persoane fizice în jocurile de noroc online sunt reglementate de lege, și anume: (i) participarea frauduloasă la jocurile de noroc online și (ii) facilitarea frauduloasă a participării la jocurile de noroc online. Acestea se referă la activitățile persoanelor fizice care (i) accesează în spații publice platforme de jocuri de noroc online de pe dispozitive care nu le aparțin și (ii) facilitează accesul la platformele de jocuri de noroc altor persoane fizice în locații publice prin dispozitive care permit accesul la internet fără a avea restricții la platformele de jocuri de noroc (așa cum este detaliat mai sus).
√ Competența ONJN de a emite ordine
Modificarea prevede că ONJN poate emite ordine de acționare împotriva conținutului ilegal furnizat de orice operator de jocuri de noroc online care operează fără licență / depășește limitele licenței / operează cu încălcarea prevederilor legislației privind jocurile de noroc, indiferent de modul în care conținutul este pus la dispoziție. Ordinele de a acționa vor fi trimise direct către platformele online, inclusiv către motoarele de căutare și către rețelele sociale. Ordinul va avea caracter executoriu de drept și va trebui implementat în termen de maximum 5 ore de la momentul comunicării către platforme prin orice mijloc de comunicare. Orice contestație împotriva ordinelor de a acționa emise de ONJN va fi supusă prevederilor legislației contenciosului administrativ.
√ Noi infracțiuni și contravenții
Sunt introduse noi infracțiuni și contravenții legate de activitățile frauduloase de jocuri de noroc și accesul ilegal la platformele de jocuri de noroc online (corelative cu noile interdicții și încălcări ale obligații detaliate mai sus) care intră în vigoare în termen de 30 de zile de la publicarea Legii de Modificare în Monitorul Oficial.
√ Noul cadru de impozitare pentru operatorii economici cu licență clasă I
Taxele anuale pentru autorizația de exploatare se modifică începând cu 1 august 2025, după cum urmează:
- Pariuri mutuale: 25% din veniturile din jocuri de noroc generate de operator, dar nu mai puțin de 144.000 de euro (de la 21% și 120.000 de euro);
- Pariuri în cotă fixă și pariuri în contrapartidă: 25% din veniturile din jocuri de noroc generate de operator, dar nu mai puțin de 240.000 de euro (de la 21% la 200.000 de euro).
- Fiecare mijloc de joc slot-machine de clasă A: 6.000 € în loc de 5.300 € anterior.
- Jocuri de noroc la distanță – organizatori clasa I și clasa III: 30% din veniturile din jocurile de noroc generate de operator, dar nu mai puțin de 480.000 de euro (de la 21% și 480.000 de euro).
Taxa de viciu pentru jocurile de noroc pentru slot-machines și VLT devine de 1.000 de euro pentru post autorizat pe an, care se va achita de către organizator lunar. Pentru jocurile de tip loterie, cu excepția videoloteriei, se introduce o taxă de 8%, aplicată veniturilor operatorului. Acest impozit trebuie plătit integral la bugetul de stat până la data de 25 a lunii următoare pentru veniturile lunii anterioare.
Cuantumul și metoda de calcul al taxelor specifice pentru jocurile de noroc nou reglementate se aplică începând cu 1 august 2025.
Pentru autorizațiile anuale de exploatare care sunt încă valabile la data intrării în vigoare a Legii de Modificare, taxa de autorizare pentru perioada rămasă se recalculează în funcție de noul nivel de taxare.
√ Un nou nivel de impozitare pentru jucători
Pentru jucători, sumele câștigate din jocurile de noroc sunt acum impozabile la o rată de 4% (față de 3% anterior) pentru sume de până la 2.000 EUR. Procentele de impozitare progresivă pentru sumele de peste 2.000 EUR rămân neschimbate.
[1] Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 77/2009
*Această ePublicație este furnizată de Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA în scop exclusiv de informare și nu reprezintă asistență juridică sau o ofertă pentru acordarea de asistență juridică. Distribuirea acestui document nu dă naștere unei relații avocat-client. În cazul în care doriți să solicitați asistență juridică cu privire la oricare dintre aspectele analizate în acest document, vă rugăm să vă adresați persoanei obișnuite de contact în cadrul Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA la +40 31 405 7777.