Măsuri în domeniul achizițiilor publice militare în contextul revitalizării sectorului militar din România

Rezumat: Pe fondul amplificării preocupărilor privind securitatea și măsurilor adoptate de Uniunea Europeană pentru prevenție și pregătire în domeniul apărării, România își sporește capacitățile de producție în domeniul apărării și își adaptează legislația și politicile de achiziții publice, pentru a contribui la consolidarea autonomiei de apărare a Uniunii Europene.

În contextul creșterii amenințării generate de agresiunea Rusiei în Ucraina, toate statele membre ale Uniunii Europene (UE) (inclusiv România) au intensificat implementarea măsurilor menite să consolideze capacitățile industriale și de achiziții militare.

În acest scop, printre altele, în iunie 2025 a fost implementat la nivelul Uniunii Europene (UE) Planul Omnibus pentru Apărare (Planul Readiness 2030), menit să întărească capacitățile militare ale UE și să redefinească politica industrială ca politică de securitate. Scopul planului este de a extinde producția în interiorul UE, de a încuraja achizițiile comune, de a accelera procesele și procedurile aferente producției, investițiilor, achizițiilor publice și comunicării transfrontaliere în sectorul apărării. Măsurile propuse în cadrul Planului Omnibus pentru Apărare sunt menite să majoreze bugetele pentru achizițiile publice în domeniul apărării și să orienteze deciziile de atribuire spre capacitățile existente la nivel european. Planul este conceput pentru a facilita investiții în domeniul apărării de cel puțin 800 de miliarde euro în următorii patru ani și pentru a asigura alinierea cadrului legislativ european, astfel încât să permită pregătirea UE și a statelor membre în domeniul apărării, precum și o creștere rapidă a bazei industriale pentru consolidarea autonomiei de apărare a UE.

Poziția României este modelată de angajamentele sale față de NATO/UE și de expunerea la Marea Neagră, precum și de planul ambițios multianual de înzestrare a armatei pentru 2025-2034. În 2024, România a dedicat aproximativ 2,3% din PIB (aproximativ 8,6 miliarde EUR ) apărării și s-a angajat recent să majoreze cheltuielile de apărare la 5% până în 2035. În acest context, România urmează să beneficieze de o alocare de 16,68 miliarde euro[1] în cadrul programului Acțiunea pentru Securitatea Europei (SAFE), care face parte din Planul Omnibus pentru Apărare. Fondurile sunt destinate modernizării echipamentelor militare și dezvoltării infrastructurii cu dublă utilizare și capacităților proprii de producție militară ale României. Lista proiectelor care urmează să fie finanțate în cadrul programului este în curs de pregătire de către Guvernul României, iar primele tranșe sunt așteptate să fie plătite la începutul anului 2026. De asemenea, România a anunțat recent diverse planuri de achiziții de tancuri de luptă, mitraliere, muniție, piese de schimb, echipamente de simulare și testare, servicii de suport, asistență tehnică, transport și instruire și intenția de a produce intern diverse componente și echipamente militare.

În prezent, achizițiile militare se realizează în principal prin (i) achiziții clasice în temeiul Legii privind Achizițiile Militare (Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 114/2011) care transpune Directiva 2009/81/CE privind contractele în domeniile apărării și securității, (ii) achiziții între guverne, (iii) cooperare industrială/mecanisme offset sau (iv) atribuiri în baza unor proceduri excepționale conform art. 346 TFUE, în scopul protejării intereselor naționale esențiale de securitate. Totuși, atribuirile în cadrul actual se confruntă cu întârzieri din cauza diferitelor limitări și proceduri birocratice. Pentru a asigura angajamentele față de NATO/UE și a lua măsurile necesare în domeniul apărării, România se află deja în proces de pregătire a unor modificări legislative care vizează, printre altele, accelerarea atribuirii contractelor în domeniul achizițiilor militare. De asemenea, sunt anticipate modificări legislative suplimentare în contextul implementării măsurilor din cadrul Planului Omnibus pentru Apărare.

Modificările legislative notabile aflate în prezent în analiză se referă la proiectul legislativ propus de Guvernul României pentru măsurile de implementare aferente Regulamentului UE[2] privind Programul SAFE și pentru modificarea unor acte legislative. Propunerea legislativă stabilește, printre altele, proceduri și responsabilități instituționale specifice pentru pregătirea și implementarea proiectelor finanțate prin programul SAFE și introduce reguli de atribuire derogatorii pentru contractele finanțate în cadrul acestui program. Astfel, utilizarea procedurii de negociere fără publicare prealabilă este permisă pentru astfel de contracte în condiții specifice (implementând una dintre măsurile propuse în cadrul Planului Omnibus pentru Apărare). Proiectul de modificare a legislației prevede, de asemenea, un termen mai scurt pentru aprobarea contractelor cu valori ridicate. Respectiv, aprobarea contractelor care depășesc 100 de milioane EUR de către Parlament este propusă să fie făcută în termen de 20 de zile în loc de 30 de zile, așa cum se prevede în prezent. În lipsa eliberării aprobării, procedura este considerată ca fiind aprobată tacit, astfel încât autoritățile contractante vor putea demara procedura. Alte prevederi se referă la numirea Ministerului Apărării Naționale (și a altor autorități publice) pentru a efectua achiziții comune cu alte state membre ale UE.

O altă modificare legislativă propusă vizează simplificarea și accelerarea procesului de aprobare a circumstanțelor și procedurilor specifice pentru atribuirea contractelor de achiziții publice în domeniul apărării, în baza art. 346 din TFUE. În locul aprobării prin hotărâre de Guvern, așa cum prevede în prezent Legea Achizițiilor Militare se propune aprobarea prin memorandum al Guvernului, pentru a facilita acest cadru excepțional de atribuire a contractelor de achiziții militare.

Prin urmare, așteptăm cu interes modificările care vor fi aduse cadrului legislativ atât la nivelul României, cât și la nivelul UE, care vor permite atingerea obiectivelor de pregătire în domeniul apărării și revitalizarea industriei de apărare în România.

 

[1] A doua cea mai mare alocare din cadrul programului.

[2] Regulamentul (UE) 2025/1106 al Consiliului din 27 mai 2025 de instituire a Acțiunii de securitate pentru Europa (SAFE) prin consolidarea Instrumentului european pentru industria de apărare.

 

*Această ePublicație este furnizată de Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA în scop exclusiv de informare și nu reprezintă asistență juridică sau o ofertă pentru acordarea de asistență juridică. Distribuirea acestui document nu dă naștere unei relații avocat-client. În cazul în care doriți să solicitați asistență juridică cu privire la oricare dintre aspectele analizate în acest document, vă rugăm să vă adresați persoanei obișnuite de contact în cadrul Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA la +40 31 405 7777.